Lucias

Alla inlägg den 15 november 2008

Av Maria - 15 november 2008 12:11

Jag har alltid stoooora planer för julbordet varje år. Något nytt, några gamla favoriter och något spännande annorlunda. Eftersom jag inte äter kött så vill jag alltid ha någon vegetarisk variant med även om jag äter fisk.

Vegetariska köttbullar är en riktig hit, speciellt det här receptet. Skitgott och busenkelt! Receptet kommer från Allt om mats kokbok "Gott och grönt"


Vegoköttbullar (25-30 st)

1 1/2 dl sötmandel (100g)

1 1/2 dl ströbröd

1 1/2 dl riven ost, gärna herrgårds

2 msk riven gul lök

1 tsk salt

1 krm nymalen peppar

3 ägg

1 msk vatten

1 liter vatten + 1 tärning grönsaksbuljong att koka bullarna i

1 msk smör till stekning


Gör så här:

1. Mixa mandeln fint i matberedare

2. Blanda mandeln med ströbröd, ost, lök, salt, peppar. Tillsätt ägg och vatten.

3. Forma smeten till köttbullar.

4. Koka upp vatten och buljongtärning och koka bullarna 8 min i buljongen.

5. Ta upp dem med hålslev och stek dem sedan gyllenbruna i smör.


Snart är det dags att julpynta! Eller hur : )

Skapa flashcards