Lucias

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2008

Matpengar

Av Maria - 3 oktober 2008 22:21

Vi har börjat med en liten matkassa hemma. Vi ska lägga ett visst antal tusen varje månad i en burk och sparar alla kvitton också för att få lite bättre koll på hushållskassan. Lite roligt faktiskt. Och ännu roligare är det ju att lägga pengarna i en burk som är lite mer än en vanlig burk.


Syns inte så bra på bilden men det står mat på burken. Ordet matpengar fick inte plats. Tänkte från början att det skulle vara en lite låda som det skulle stå, just det matlåda på : )

 
 
Ingen bild

Persila

3 oktober 2008 22:37

Det är nog skitbra att använda reda pengar till mat. Att använda kort tycker jag många ggr lurar en att känna att det inte kostar så mycket. Men ser man tusenlapparna fladdra blir man nog mer prismedveten. Vi har efter 25 års hushållande ihop börjat att lusläsa annonser. Haha! Som värsta pensionärerna. Sen handlar vi det som är billigt och äter efter vad vi handlat hem. Maken kan åka runt på både Coop, Ica Maxi och Willys och tillfredsställt utbrista "Nu har jag tjänat 300 kronor". Jag är inte lika entustiastisk eftersom jag är mer rädd om min tid och hatar allt vad matshopping heter, men så länge han gladeligen far runt är jag nöjd.
Förra veckan blev det för mycket bacon för min smak, man fick köpa 5 pkt för 35 så maken köpte 10 pkt. Urk! Men barnen var nöjda. Plötsligt fick de sin älsklingrätt spagetti med bacon/purjosås två ggr den veckan...
Snygg pengaburk och blomburkarna var ju också as-snygga!

 
Ingen bild

Lucia

3 oktober 2008 22:48

Jag tycker också att jag bättre koll på hur mycket pengar jag har över att göra "roliga" saker för om jag tar ut matpengarna och lägger undan dem. Vi handlar för det mesta på Ica Maxi, kollar inte så mycket annonser men handlar så klart gärna på extrapris. Den här hösten har vi blivit skitduktiga på att göra veckomatsedel och handla hem till den varje vecka. Väldigt smidigt och det blir för det mesta matlåda till mig och maken också. Hos oss är det tvärtom, jag gillar att handla mat och maken avskyr det. Vet inte vad det är men jag gillar när jag får bunkra upp och packa in i skåpen när jag kommer hem. Våra barn älskar också bacon. Vad är det för purjosås du gör? Vore kul att variera baconpastan här på bordet.

 
rosalucia

rosalucia

4 oktober 2008 08:19

Jag hade också börjat lite halvhjärtat att spara kvitton...MEN nu jäklar ska det bli ändring!!!Pengaburk ska det bli!!! Det känns som om ALLA pengar går till mat, å hur kul är det på en skala? När det ändå inte känns som man äter nåt speciellt..PLANERING är aordet. NU!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lucia

4 oktober 2008 09:09

Jaa va roligt! Fler pengaburkar åt folket : ) Det är ju roligt också, blir lite av en sport att se hur man kan tänka till lite extra för att få så god mat som möjligt till så lågt pris som möjligt. Vi har så himla hektiskt i veckorna med barnens träningar och andra aktiviteter så en matlista känns nödvändig. Det går bara inte att komma hem till tomt kylskåp när träningen börjar om två timmar. Man blir på lite bättre humör : )

 
Maria

Maria

4 oktober 2008 11:19

Hej!
Vi sätter in på affärernas kontokort. Det fungerar bra, kämpar för att de pengarna ska räcka tills nästa löning. Men kanske sant att det är lättare att hålla fast slantarna om man håller i "RIKTIGA" Pengar...

http://jagblommar.blogspot.com

 
Camilla

Camilla

4 oktober 2008 16:58

Vi sätter in några (många) antal tusen på ICA kortet varje månad då vi får lön via autogiro, men vi får alltid lägga till lite i slutet av månaden ändå... suck!
Jag köpte också en söt liten burk förra veckan, där jag lägger in bensinpengar vi tjänar då vi samåker och på grejor jag säljer på Tradera. Det ska bli extra semesterpengar till sommaren. Visst känns det lite roligare att spara då man har en söt burk att stoppa ner pengarna i. =)
Kram och, som sagt, hoppas ni får en supertrevlig kväll på möhippan! =)

http://www.camillaslillablogg.blogspot.com

 
Gry

Gry

4 oktober 2008 20:31

Vilken bra idé!! Matbudgeten brukar bara flyga iväg, tycker jag. Så lite bättre koll skulle inte skada. Vet att vi handlar mat och hushållsartiklar (som tvål, tvättmedel och allt annat än mat som vi handlar på ICA, Coop osv.) för ungefär 8.000,- per månad. Tror vi skulle kunna spara litegranna på att planera lite mera. Men enligt Konsumentverkets uträkningar ligger vi ganska OK till. Hos oss er det maken som är "hopplös" när han handlar. Är inte alls prismedveten, utan här är det jag som är den med full koll på matvarupriserna. Tycker faktiskt inte det är så kul att handla mat, men känner igen det du berättar om den goda känslan när man fyllt kylen, frysen och skafferiet.

Hoppas du har det bara bra och att du har en mysig helg! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilaj

5 oktober 2008 10:52

På sista tiden har jag bara fräst strimlad purjo (minst en hel lök) i olivolja och serverat på sidan om, eftersom dottern (och hennes kompis som ingår i middagsmaten varje dag) sitter och petar bort löken. Så konstigare än så var det inte. Men det blir jättegott att ta en stor skopa stekt purjo till baconpastan.

 
Plingen

Plingen

5 oktober 2008 12:09

Vi har en matplånbok hemma vi. Där lägger vi i pengar som ska räcka för all mat och förbrukningsartiklar för en månad. Vi veckohandlar så det är bara att ta med sig plånboken när man drar till affärn.
Smidigt och det fungerar för oss.
Jag vill också gärna se vart alla pengarna tar vägen och genom att lägga undan x antal tusen till mat så vet man ju vad man har att röra sig med resten av månaden när räkningarna är betalada.

Veckomatsedlar gör jag i perioder , men skulle behöva göra det varje vecka. Det blir både billigare och framförallt lättare när man ska laga maten.
Supersnygg burk!
Ha en underbar söndag!
kram

http://plingen.blogspot.com

 
positiv energi

positiv energi

6 oktober 2008 11:42

Jag hittade hit, Lucia! Vilket härligt ställe. Nu ska jag kika runt och "lära känna" dig lite bättre =) Tycker att du är en fantastisk personlighet och du inspirerar mig verkligen med din stil!
Tack för en jättetrevlig möhippa!
Hälsningar från din "väsk-fan"

http://positivenergi.blogspot.com

 
Ingen bild

Lucia

6 oktober 2008 19:47

Maria: Det är nog både på gott och ont att ha pengarna i en burk. Vad händer om man måste handla direkt efter jobbet och pengarna ligger hemma??? Hmm måste nog klura lite på detta : )

Camilla: Men va himla kul att vi stötte ihop på stan!! Kände mig nästan lite blyg : ) Kanske kan vi prata mer en annan gång. Vi satte också in pengar på Ica-kortet förr. Funkade rätt bra men ibland vill vi handla på andra ställen så då slutade vi med det. Men det kändes väldigt bra att veta att pengarna fanns där på matkortet. Annars kan man ju helt plötsligt komma på sig själv med att ha köpt en klänning för sina sista kronor istället för middagsmat : )

Gry: Oj det låter mycket med 8000 kr tycker jag. Vi handlar för max 5000 men då är vi ju bara två personer varannan vecka och äter mycket vegetarisk mat som är väldigt billigt. Va sjutton att det ska vara så dyrt att leva!

Persilja: Thank you dear! Purjon ska absolut fram till nästa baconpasta. Basta!

Plingen: Jag håller helt med! Jag avskyr att inte veta hur mycket "funnymoney" jag har att röra mig med. Får liksom ångest för varje grej jag köper helt i onödan när jag inte har koll. Smart med en matplånbok!

Positiv energi: Åh va roligt att du hittade till mig!! Tusen tack själv för en superhärlig dag och för gulliga ord om mig, nu rodnar jag nästan men blir glad : ) Nu kan vi träffas i bloggvärlden och inspirera varandra! Stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards