Lucias

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2008

Spenatlasagne med chèvre

Av Maria - 3 oktober 2008 22:05

I söndags var det lasagne dag i Lucias hus. En hederlig köttfärsvariant svängdes ihop, i den mån man nu kan svänga ihop en lasagne. Den andra varianten däremot, en vegetarisk, svängde jag ihop på en svinblink. Det var första gången jag gjorde spenatlasagne med chèvre men definitivt inte den sista. Satans så god den blev! Receptet är Sara Begnérs och fanns med i en buffétidning för något år sedan.

Lasagnedax i Lucias hus. Ingredienser radas upp. Tomaterna svämmar nästan över i växthuset. Eller svämmade. Det har varit frost i veckan och jag har inte varit ut i växthuset och tittat efter om det är dött där ute.


Här kommer receptet. Smaskelismask!!


Spenatlasagne med chèvre (4 personer)

1 paket fryst bladspenat (250 g)

1 stor gul lök

1 msk olivolja

ca 150 g chèvre

4 dl mjölk

10 soltorkade tomater

1 tsk torkad basilika (jag tog färsk från växthuset)

1 paket färska lasagneplattor (jag tog vanliga hårda 20 minuters)

salt och peppar


Tina och krama ur spenaten. Skala och hacka löken. Fräs den och spenaten i olivolja. Salta och peppra. Mixa chèvre, mjölk och soltorkade tomater med stavmixer eller i matberedare. (jag tog otät matberedare och fick en mjölkexplosion i halva köket, måste skaffa en stavmixer snart). Krydda med basilika salt och svartpeppar. Varva ostsås, spenatröra och lasagneplattor i en gratängform. Sätt in i mitten av ugnen ca 20 minuter 200 grader.


Voila!



 
 
Ingen bild

Persila

3 oktober 2008 22:31

Å jag som älskar spenatlasagne redan nu, med chevré kan jag tänka mig att den når himmelska höjder! Måste testa!

 
Ingen bild

Lucia

3 oktober 2008 22:38

Den har de mest fantastiska smaker! Det var en fröjd att öppna matlådan på jobbet dagen efter också : )Det här är en "måstegöra" lasagne, absolut!

 
Camilla

Camilla

4 oktober 2008 16:56

Herregud vad gott det såg ut! =) Vi har riktig fuskdag i dag, köpte med mackor från Subway och Sushi hem och ska bara slöa.
Jättekul att se dig på stan förresten, hoppas ni hade en kul möhippa! =)
Kram!

http://www.camillaslillablogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Lucia

6 oktober 2008 19:52

Camilla: Ja det är verkligen gott! Men det är mackor från Subway också, med chips till slurp!! Det var himla kul att se dig också! Vi hade en underbar möhippa, ska precis göra ett inlägg om den, så mer kommer. Kram!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards