Lucias

Alla inlägg den 3 oktober 2008

Av Maria - 3 oktober 2008 22:21

Vi har börjat med en liten matkassa hemma. Vi ska lägga ett visst antal tusen varje månad i en burk och sparar alla kvitton också för att få lite bättre koll på hushållskassan. Lite roligt faktiskt. Och ännu roligare är det ju att lägga pengarna i en burk som är lite mer än en vanlig burk.


Syns inte så bra på bilden men det står mat på burken. Ordet matpengar fick inte plats. Tänkte från början att det skulle vara en lite låda som det skulle stå, just det matlåda på : )

Av Maria - 3 oktober 2008 22:05

I söndags var det lasagne dag i Lucias hus. En hederlig köttfärsvariant svängdes ihop, i den mån man nu kan svänga ihop en lasagne. Den andra varianten däremot, en vegetarisk, svängde jag ihop på en svinblink. Det var första gången jag gjorde spenatlasagne med chèvre men definitivt inte den sista. Satans så god den blev! Receptet är Sara Begnérs och fanns med i en buffétidning för något år sedan.

Lasagnedax i Lucias hus. Ingredienser radas upp. Tomaterna svämmar nästan över i växthuset. Eller svämmade. Det har varit frost i veckan och jag har inte varit ut i växthuset och tittat efter om det är dött där ute.


Här kommer receptet. Smaskelismask!!


Spenatlasagne med chèvre (4 personer)

1 paket fryst bladspenat (250 g)

1 stor gul lök

1 msk olivolja

ca 150 g chèvre

4 dl mjölk

10 soltorkade tomater

1 tsk torkad basilika (jag tog färsk från växthuset)

1 paket färska lasagneplattor (jag tog vanliga hårda 20 minuters)

salt och peppar


Tina och krama ur spenaten. Skala och hacka löken. Fräs den och spenaten i olivolja. Salta och peppra. Mixa chèvre, mjölk och soltorkade tomater med stavmixer eller i matberedare. (jag tog otät matberedare och fick en mjölkexplosion i halva köket, måste skaffa en stavmixer snart). Krydda med basilika salt och svartpeppar. Varva ostsås, spenatröra och lasagneplattor i en gratängform. Sätt in i mitten av ugnen ca 20 minuter 200 grader.


Voila!



Av Maria - 3 oktober 2008 21:59

Jag har varit på planeringskonferens i två dagar med jobbet. Trevligt på alla sätt och vis men också jobbigt så klart. Vi bodde i en gammal herrgård i pittoresk bruksmiljö. Rummen var sisådär men maten var helt fantastico.

Något annat som var fantastico var det tillhörande orangeriet. Helt underbart gulligt trots att det regnade och det mesta var överblommat och lite rassligt. Jag blev förälskad i en blomma jag aldrig sett tidigare. Bladen ser lite ut som någon sorts mynta och blomman är stor och vackert lila. Den växte i ett av landen men fanns även planterad i stora krukor på gården tillsammans med andra blommor. Alla växter hade små namnskyltar framför sig utom den här då så klart. Typiskt!


Någon som kan hjälpa mig med namnet på den här godingen?

Skapa flashcards