Lucias

Direktlänk till inlägg 15 september 2008

Varför göra det enkelt ?

Av Maria - 15 september 2008 18:13

Vi använder väldigt sällan socker i vår familj. Det blir mest när man bakar, gör varm choklad eller när vännen S kommer på besök och vill ha socker i sitt kaffe. Maken ryar emellanåt och tycker att köksbänken är så in i h..vete full av burkar och prylar. "Man får ju inte plats att laga mat ens", kan han muttra. Därför försvann helt plötsligt en dag vår röda sockerskål med lock och sked från bänken. Den hade maken städat undan.


Så i går kväll skulle 13-åringen göra en hemmagjord proteindrink efter hockeyträningen och behövde en tesked socker. Han ojade sig kraftigt över att han inte hittade sockret i skafferiet. Och lite drygt är det ju att behöva ta fram hela påsen. Sagt och gjort vi behövde en sockerskål. En med skruvlock att ha i skåpet, enkel att ta fram. Jag hittade en glasburk som det varit dijonsenap i. Där har jag ju kunnat nöjt mig, hällt i socker och ställt i skåpet. Men ååååå nej sååååå trist! Jag drabbas av värsta pysslomanin. Burken måste blötläggas för att få bort etiketten. Limmet är omöjligt att få bort och jag drar mig till minnes hur personalen på Cevera tipsade om lampolja för att få bort små klisterlappar på vinglas. In i förrådet och leta lampolja, hittar den och simsalabim så flyter limmet av på en sekund. Diska burken igen. Leta fina bilder på internet att skriva ut. Svårt att få till rätt storlek som passar på burken, inte för stor inte för liten.

Det känns ändå som om något fattas. Jo men visst lite bollfrans blir perfekt. Och sedan phuuuu färdigt och fint. Gav mersmak dessutom.


 


Ja men den här fina burken kan man väl inte bara gömma i skåpet eller?????

 
 
Mynta

Mynta

15 september 2008 19:54

Klart den burken inte ska gömmas inne i skafferiet - ställ den på köksbänken bland de andra burkarna & pryttlarna, bara!
Hur läcker som helst! Bollfrans á la Persilja löser det mesta! =)
Tror inte maken har hjärta att städa bort denna...

http://http;//livetenligtmynta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lucia

15 september 2008 21:52

Tack! Hoppas du har rätt. Än så länge står den kvar på bänken. S har varit här i kväll och druckit kaffe med maken när jag var på yoga. Han hade INTE kommenterat sockerburken. Typiskt!

 
Ingen bild

Persiljan

16 september 2008 07:08

Så göllig sockerburk! Söt som socker! Jag blir så glad av ditt pimpande!
Synd att sockergästen inte föll på knä och tillbad sockerburken som han borde gjort! ;D

 
C a m i l l a

C a m i l l a

16 september 2008 09:38

Hur söt som helst! :)
Kram!

http://camillaslillablogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Lucia

16 september 2008 09:58

Persilja: Ja den var väl göllig : ) Jag blir själv så glad av allt pimpande. Det var ju fullmåne i söndags så det var nog därför så många speedade upp sig. Både jag, sonen och bonusdottern sov uruselt natten till måndag.
Camilla: Tack och kram på dig med : )

 
Plingen

Plingen

16 september 2008 18:07

Jaaaaaa vad läcker! En sån där fin sockerskål vill jag också ha stående framme i mitt kök. Snyggt pimpat!
kramis

http://plingen.blogspot.com

 
Ingen bild

Lucia

17 september 2008 11:37

Plingen: Thank you! Den var ju faktiskt enkel att göra och bara fantasin sätter stopp.
Kram!

 
Ingen bild

Persilaj

17 september 2008 12:12

Nämen ! Det var alltså därför jag hade ett sånt speedat rentav rus hela lördagskvällen/natten och söndagen. Det var som att jag gick på en drog! Så den hette fullmåne, drogen. Och gratis och allt. När du säger det så stämmer det på mig. Får såna här ryck med typ en månads mellanrum-har trott det är antistraxinnanpms men det är kanske månen!!!

 
Kardemomme

Kardemomme

19 september 2008 10:30

Titter inn til deg igjen jeg..Likte meg så utrolig godt her inne! For en fargeglede og krativitet du har..Jeg blir helt glitrende glad av sånt! inspirerende innlegg om sukker og mat også! Ha en riktig fin dag!
Herlig at det er fredag :)
hilsen Kardemomme

http://husetvedbekken

 
Ingen bild

Lucia

19 september 2008 15:27

Persilja: Jo men visst sörru! Fullmånen kan få mig att bli helt tossig vissa månader också. Jobbigt när man blir sömnlös bara.

Kardemomme: Ååå va roligt att du trivdes hos mig. Du är välkommen när som helst : ) Ska försöka leva upp till bilden av mig lite oftare bara hahahaha! Ha en fin fredag du med!

 
Lisa

Lisa

22 september 2008 11:37

Är det därför jag sover så dåligt då det är fullmåne. Man blir alltså lite speedad! Måste utnyttja det bättre, nästa gång! Men du, lampolja. Vad är det?

http://mittlillahus.blogspot.com

 
Ingen bild

Lucia

23 september 2008 08:10

Lisa: Absolut! Det är ju allmänt känt att folk kan bli lite smågalna kring fullmåne hahahaha. Yyyyyyyyl!!!!!! Lampolja det finns i flaskor typ som T-sprit och används till oljelampor eller lyktor. Man häller i det och tänder på en veke.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards