Lucias

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Status i trädgården

Av Maria - 31 augusti 2008 19:52

Visst märks det att det drar mot höst ändå. Plötsligt glömmer jag bort trädgården. Min kära trädgård som jag så nyligt hade stora planer för även den här sommaren. Visst har jag gjort en del omgrävningar och visst har jag planterat en hel del nya växter men jag hade velat gjort mer och nu plötsligt känns det som om det är för sent. Gräsmattan klipps väl en gång i veckan men vissa blommor under tak och i växthuset glömmer jag allt som oftast bort att vattna. Tomaterna har börjat mogna först nu, det uslaste tomatåret någonsin under min tid som växthusägare. Det måste bestämt ha varit gurkans år  i år. Jag har skördat massor av gurka och knappt vetat vad jag skulle göra av dem, man kan ju inte äta tzatsiki varje dag. Nu har gurkplantorna gjort sitt och luktar faktiskt lite mögel, men en sista gurka är på g.

Sista gurkan

Lite halvrasslig försöker den sista gurkan växa till sig.


Sallad tycker jag är underbart att ha i landet. Växer så det knakar och man slipper köpa halvfräsch besk på affären. Just nu ser det ut så här i mitt salladsland.

Salladsland

Det blev en närbild så att ni inte ska se hur orensat det är intill kantstenarna, men det syns ändå hahaha.


Vindruvor


Vindruvorna hänger i säkert hundratals klasar i växthuset.


tomater


Och så här långt har tomaterna kommit i sin mognadsprocess. Va sjutton dom skulle ju mognat i juli???? Måste nog gödsla bättre nästa år.


Klematis


En till gåta i trädgården, fröken Klematis. När den äntligen i år började klättra sig uppför plommonträdet så vägrar den att blomma. Den här blomman blommar NU och det är den första och enda som det ser ut. Kanske lite mer gödsling även här.


Blomma för dagen

Blomman för dagen har i alla fall varit ljuvligt vacker och bladen, jag säger bara bladen!!! Riktiga kärleksblad!


Solbruden


Det här är definitivt ett hösttecken, Solbruden i full blom. Henne tycker jag mycket om.


Veronica


Den här heter Veronica har jag för mig. Har fått den av min mamma och den har blommat i flera omgångar  trots att jag planterat den i år. Den är så här lysande och fin just nu.


Ja det var en liten rapport från min trädgård den sista dagen i augusti. 





 
 
Persiilja

Persiilja

31 augusti 2008 22:47

Såna härliga druvor! Jag hoppas mina blir nästa sommar. Sån lyx! Jag älskar också solbruden och systern (?) röd solhatt.
Vilket fantastisco semesterhus din syrra är delägare i !!!!! Helt outstanding! Aj lajk jår lajf!

http://minhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lucia

1 september 2008 17:47

Persilja: Ja det enda som är synd är att vi inte äter av druvorna eftersom det är så mycket kärnor i dom. Högst irriterande! Tror jag skrivit om det tidigare att jag vill byta ut den mot en annan sort. Men samtidigt tycker jag lite synd om den. Kanske kan den trivas utanför växthuset någonstans. En röd solhatt hade jag också i mitt "bästa" land som grävmaskinen tog bort. Jag planterade om den men den tog sig aldrig nå vidare och nu är den borta : (

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards