Lucias

Direktlänk till inlägg 1 juli 2008

Birthday och gurkor

Av Maria - 1 juli 2008 21:21

Jag fyllde 41 fina år i lördags. Jag älskar att fylla år och ha kalas! Och att få presenter. Det är inget jag sticker under stol med. Tycker också att det är en lycka att få ha blivit ett år äldre. Det är ju inte alla som blir 41 år, det måste man tänka på. Men självklart känns det jä..igt konstigt att jag bara har nio år kvar till 50. Herre gud ja menar jag är ju bara 18 år fortfarande!!!??? Näe bättre att inte tänka alls på det, trots allt är det nio år kvar.
  
Jag blev i alla fall vansinnigt sugen på smörgåstårta som jag nog inte gjort på 15 år men däremot ätit på min farmors kalas för ett par veckor sedan. Smörgåstårta blev det och jordgubbstårta, för det måste man ha när man fyller år på sommaren. Grädden blandades med lemon curd. Läste i en kokbok av Cathrine Schuck (stavning???) att lemon curd måste vara gjord för att blandas med grädde och det är bara att hålla med. Ljuvligt gott blir det.

Smorgascake.jpg

Både gott och roligt att göra. Gjorde fyra smörgåstårtor. Det tog några timmar : ) Har en stor och hungrig släkt.

Strawberrycake.jpg

Kom på i sista minuten att jag har både citronmeliss och chokladmynta i trädgården som slängdes på tårtan.

Flowers.jpg

Så här vansinnigt fina blommor fick jag. Underbart doftande Pioner och Gladioler i lysande rött.

Gifts.jpg 

Fick bland annat den här fina piedestalen/förvaringsmojängen i äkta shabby chic style. Den tänkte jag eventuellt ha på vår nybyggda balkong. Man kan ju ha både böcker blommor och en temugg i korgarna. I lördags passade den bra att ställa presenterna i. Fick en hel massa skoj. Två klänningar, presentkort på Indiska, kakfat och vas från Indiska, örhängen, chiliolja och persikovinäger, yogamatta och Stieg Larssons sista bok "Luftslottet som sprängdes". Den fiiiiina duken i en av korgarna fick jag av min kära syster plus två böcker. Av favoritsysterdottern (har bara en : ) fick jag en påse chai-te. Vilken härlig födelsedag! Kvällen avslutades med lite vin i kvällssolen med syrran och svågern. Jag är så himla glad att just dom kunde vara med i år eftersom de bott i USA i flera år men flyttade hem förra sommaren i juli.

Nyskördad gurka.jpg

I eftermiddags skördade jag mina första gurkor i växthuset. Det växer så det knakar där ute. Av den ena gjorde jag tzatziki till middagen som bestod av kikärtsbiffar och bulgur. På bilden syns också min nya duk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards