Lucias

Alla inlägg under juli 2008

Av Maria - 1 juli 2008 21:22

Här kommer recept på världens enklaste och mycket goda tomat- och linssoppa.                                        
                       

Tomat- och linssoppa
1 gul lök
1dl röda linser
3 dl krossade tomater
2-3 dl vatten + buljongtärning
1 msk färsk timjan eller 1/2 tsk torkad
salt och peppar

Skala och hacka löken. Fräs den i matfett i en kastrull. Skölj linserna och låt dom rinna av.
Blanda ner linser, tomatkross, vatten, buljongtärning och timjan i kastrullen. Låt koka på svag värme under lock i ca 10 min. Späd med mer vatten om det behövs. Smaka av med salt och peppar.

Ser dock ut som en sämre spya men gott som aldrig förr och busenkelt! Perfekt vardagssoppa med bröd till.

Tomatsoppa.jpg

Av Maria - 1 juli 2008 21:21

Jag fyllde 41 fina år i lördags. Jag älskar att fylla år och ha kalas! Och att få presenter. Det är inget jag sticker under stol med. Tycker också att det är en lycka att få ha blivit ett år äldre. Det är ju inte alla som blir 41 år, det måste man tänka på. Men självklart känns det jä..igt konstigt att jag bara har nio år kvar till 50. Herre gud ja menar jag är ju bara 18 år fortfarande!!!??? Näe bättre att inte tänka alls på det, trots allt är det nio år kvar.
  
Jag blev i alla fall vansinnigt sugen på smörgåstårta som jag nog inte gjort på 15 år men däremot ätit på min farmors kalas för ett par veckor sedan. Smörgåstårta blev det och jordgubbstårta, för det måste man ha när man fyller år på sommaren. Grädden blandades med lemon curd. Läste i en kokbok av Cathrine Schuck (stavning???) att lemon curd måste vara gjord för att blandas med grädde och det är bara att hålla med. Ljuvligt gott blir det.

Smorgascake.jpg

Både gott och roligt att göra. Gjorde fyra smörgåstårtor. Det tog några timmar : ) Har en stor och hungrig släkt.

Strawberrycake.jpg

Kom på i sista minuten att jag har både citronmeliss och chokladmynta i trädgården som slängdes på tårtan.

Flowers.jpg

Så här vansinnigt fina blommor fick jag. Underbart doftande Pioner och Gladioler i lysande rött.

Gifts.jpg 

Fick bland annat den här fina piedestalen/förvaringsmojängen i äkta shabby chic style. Den tänkte jag eventuellt ha på vår nybyggda balkong. Man kan ju ha både böcker blommor och en temugg i korgarna. I lördags passade den bra att ställa presenterna i. Fick en hel massa skoj. Två klänningar, presentkort på Indiska, kakfat och vas från Indiska, örhängen, chiliolja och persikovinäger, yogamatta och Stieg Larssons sista bok "Luftslottet som sprängdes". Den fiiiiina duken i en av korgarna fick jag av min kära syster plus två böcker. Av favoritsysterdottern (har bara en : ) fick jag en påse chai-te. Vilken härlig födelsedag! Kvällen avslutades med lite vin i kvällssolen med syrran och svågern. Jag är så himla glad att just dom kunde vara med i år eftersom de bott i USA i flera år men flyttade hem förra sommaren i juli.

Nyskördad gurka.jpg

I eftermiddags skördade jag mina första gurkor i växthuset. Det växer så det knakar där ute. Av den ena gjorde jag tzatziki till middagen som bestod av kikärtsbiffar och bulgur. På bilden syns också min nya duk.

Skapa flashcards