Lucias

Direktlänk till inlägg 16 juni 2008

Trädgårdspanorering

Av Maria - 16 juni 2008 21:12

På önskemål från Persilja  gör jag nu en panorering i vår trädgård. Den är inte alls så stor eller blomstrande som jag vill att den ska vara men idéerna är många. Om regnet håller sig borta den här sommaren kan det nog bli riktigt bra i slutänden.


Garden 1.jpg

Här börjar vi närma oss vårt hus. Garage och carport hör också till oss. Det gröna huset i bakgrunden är grannarnas hus. Soptunnor till vänster och en gammal uttjänt damsnurra.


Garden 2.jpg

Nu har vi gått lite närmare och står framför brevlådan och vårt körsbärsträd som börjar buska till sig så fint. Under carporten finns bara en evigt massa skräp. Det finns inte en chans att få in en bil där.

Garden 3.jpg

Så vrider vi oss lite till höger där trädgårdsmöblerna står. Ännu mer till höger finns växthuset.

Garden 4.jpg



Garden 6.jpg

Till vänster syns altanen och ännu mer till vänster finns äppelträdet med hängmattan och kryddlandet med de hemgjorda lyktorna över.

Garden 7.jpg

Lite närmare ser vi också lilla stenterassen som vi gjorde förra året.

Garden 8.jpg

Här hänger den halvruttna hängmattan. (hallå släkt och vänner jag fyller år snart!!!) Vid syrénhäcken bakom kryddlandet ligger något som ser ut som en stor gravsten. Det är ett litet vattenfall eller vad man ska kalla det, som porlar så härligt när man sitter på altanen. Den är alltså inte ihopsatt än utan ligger ner. Det gula i bakgrunden är grannens hus.

Garden 9.jpg

Om jag står på trappan vid dörren in till huset ser man vår "fengshuiiga" stengång. Det dryga är att "jag" inte grävt ner dem tillräckligt så det går inte att klippa med gräsklipparen över. Så det är ett av mina små projekt i år att gräva ner dem något djupare. Men heller inte för djupt så att de växer igen. Långt där bak syns en koja som barnen snickrat på genom åren.

Garden 10.jpg

Vrider jag mig lite till vänster så ser det ut så här. Jag har i sann Hannu Sarenström anda börjat gräva ut mina land. Vill inte ha så mycket gräsmatta längre. Det gäller bara att få till blommor i alla land vilket blir ganska kostsamt när man vill göra allt på en gång.

Garden 11.jpg

Till höger om huset har vi gömt det fulaste, studsmatta och torkvinda. Bakom huset är det bara en smal gång av gräs som vätter mot den tredje grannen i det röda huset.

Så trist att avsluta det här inlägget med den här fula bilden. Nej jag måste visa något finare. Lite blomland kanske.

Vallmo.jpg

Jättevallmon håller på att slå ut. Knopparna ser groteska ut men blommorna är ljuvliga som silkespapper.

Akleja och Stjärnflocka.jpg

Aklejan och Stjärnflockan köpte jag förra året. Det är inte klokt så de växer upp och blir stora andra året. Det är ju därför man vill köpa allt på en gång ju!!! Så att man får det där härliga blomlandet, tätt tätt med härliga färger.

Stockros 1.jpg

Har också knipsat till det gamla armeringsjärnet till en trekant och satt de tre stockrosorna kring. Där ska de få stötta sig emot och ha det bra.

I växthuset är statusen denna.

Gurka 1.jpg

Gurplantorna är gigantiska. Jag har aldrig haft så stora plantor så här tidigt någongång.

Gurka 2.jpg

Och ser man på!! Gurkorna är redan på gång!!

Basilikor.jpg

Basilikorna börjar även de att växa till sig. De brukar bli enorma. Jag gör massor av egen pesto eller använder den som den är i matlagning.

Så där då. Det känns som en liten trevligare avslutning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards