Lucias

Direktlänk till inlägg 1 juni 2008

Trädgårdsdrömmar och friidrott

Av Maria - 1 juni 2008 21:20

Tjohooo vilket härligt väder vi haft idag!! Fortfarande nu kl 22 är det 25 grader! Rena rama medelhavsvärmen och det är underbaaaart!

I helgen har våra grabbar varit med på GD/GIF olympiaden. Det är en friidrottstävling för alla skolor klass 3-6. Eftersom barnen inte är hos oss den här helgen har vi haft det lite lyxigt och bara åkt dit för att titta på deras grenar och åkt hem igen. Det var nästan lite synd om alla ungar i dag. Tänk er själva att springa 600 meter terräng, 60 meter eller hoppa längd i stekande sol när det är 30 grader i skuggan. Undrar hur många liter vatten som gick åt idag. Det gick bra i alla fall och våra boyz gjorde riktigt bra ifrån sig.

I morse var det dags för gurka och tomat att flytta ut i växthuset. Jag började direkt efter frukost för att inte grillas till döds därinne när solen ligger på som värst. Lite mera jord och lite redig kompost och så in med plantorna. Det tog sin tid eftersom varje planta måste bindas upp. Graderna steg under tiden och jag var dyngblöt av svett. Termometern inne i växthuset visade 47,3 grader!! De stackars plantorna fick sig en redig ljus- och värmechock. Men de fick rejält med vatten och en svalkande dusch innan jag var färdig. Sedan har jag rensat och kantklippt och fixat i trädgården mellan GD/GIF passen.

Greenhouse work.jpg


Hårt arbete har utförts. Kolla in skottkärran bara.


Tomatoes in greenhouse.jpg


Tomatplantorna fick sig en redig chock i värmen. De hämtade dock upp sig och ser ut att trivas nu i kväll.

Cucumber in greenhouse.jpg


På några av gurkplantorna finns redan små små pyttegurkor.


Big grapevine in greenhouse.jpg


Vinrankan ser ut att bli större än någonsin. Den vill gärna ta över hela det lilla växthuset så den måste hållas i shack och tuktas hårt. Men så här tidigt på säsongen ser den ju riktigt trevlig ut.



GDGIF Victor 2.jpg


Uppvärmning inför terrängloppet på 600 meter. 13-åringarna joggar på stället med höga knän.


GDGIF Victor 3.jpg



Sonen spurtar de sista metrarna in till mål.


GDGIF Herman.jpg




Här kommer 11-åringen på upploppet.



Var till en handelsträdgård i går och hade kunnat köpa hur mycket som helst. Det var inte klokt så mycket fina blommor det fanns. Jag är urdålig på att komma ihåg namn på växter så jag kan tyvärr inte säga vad jag köpte förutom en kruka gräslök och tre stockrosor.

Klockranka 1.jpg


Den här blomman tror jag heter Klockranka!? Den ska få ett rep att klättra hela vägen upp till brotaket.

Klockranka 2.jpg



Den här lilla terrassen gjorde vi förra sommaren. Tidigar låg min allra bästa och finast blommande rabatt här. Den rök när vi dränerade grunden och allt runt huset grävdes upp. Men det här blev också rätt trevligt.

Flowers on the stairs.jpg



Underbar cerisfärgad blomma fick överta ranunklarnas plats på trappan.

Flowers on the stairs 2.jpg



En sån här Afrikansk prästkrage?? brukar jag köpa varje år. Fin färg!


Lax och rose.jpg

Maken och jag hade mys i trädgården på lördagskvällen med....


Lax och matvetesallad.jpg


Grillad lax och sallad på matvete och....


Rosevin.jpg


ett underbart mousserande rosévin som heter Lavit. Helt klart att rekommendera till somrig mat.


Hannus bok.jpg


Jag vill också tipsa om världens mest inspirerande trädgårdsbok. Det finns ingen bok som gör mig så lycklig och inspirerad som Hannu Sarenströms "Rimfrost och trädgårdsdrömmar". Jag har haft den i flera år men den är ett måste varje sommar. När jag läser den vill jag genast gräva upp hela trädgården, skippa allt vad gräsytor heter, anlägga slingriga stengångar, göra små hemliga rum, göra konstiga konstverk och plantera tusentals blommor som blommar samtidigt hela sommaren!!! Låter inte det som en "måsteha" bok för alla trädgårdsintresserade!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Skapa flashcards