Lucias

Alla inlägg under maj 2008

Av Maria - 25 maj 2008 20:32

Bara måste visa min nya klänning som jag köpte på Indiska i går. Inte hittade jag något sånt fint i N.Y Det finaste hittar man oftast hemma. Märkligt. Men det klart varför gå över ån osv. Jag är vansinnigt förtjust i och tacksam över alla långklänningar som finns nu. Gillar inte alls att gå i korta kjolar med bara ben.


Lucia in new dress.jpg


Av Maria - 25 maj 2008 20:29

Idag fyller 10-åringen 11 år! Hurra hurra hurra hurra!!!! Minstingen börjar bli stor. Det blev den sedvanliga frukostbrickan med te, hjärtesmörgåsar, flagga, paket och morgonhesa sångröster. I paketen fanns en ny mobil, fotbollsskor och målishandskar.
 
Herman 11 years old.jpg



Sedan har vi kalasat hela dagen. Vädret var gynnsamt så in i baljan så vi kunde sitta ute. Vi åt förresten även frukosten utomhus i morse OCH lunchen. Ljuvligt ljuvligt! På förmiddagen bakade jag muffins och maken och dottern gjorde tårtor. Resultaten ser ni här:

Birthday cupcakes 1.jpg



Blommiga formar inköpta i N.Y Glasyren färgade jag med röd karamellfärg och det stora strösslet köpte jag också i N.Y Vi sprang på en sån där riktigt amerikansk kak och bak affär där det fanns ALLT till baket. Det ena färggrannare än det andra. Maken propsade även på en ny kakform till pepparkaksbaket. I form av en gitarr så klart. Så nu går han omkring och längtar till jul hahahah.


Birthday cupcakes 2.jpg



Tar man sig en närmare titt ser man att det är små dinosaurier!!


Birthday cake 2.jpg

Birthdaycake nr 1 a la maken och 15-åringen


Birthday cake 1.jpg

Birthday cake nr 2 al la maken och 15-åringen

Av Maria - 24 maj 2008 20:36

Jösses vad vi har sovit i natt! Vi lyckades härda ända till 22.30 i går kväll och sov sedan till 10 i morse vilket verkligen hör till ovanligheterna. Och nu verkar hela världen vara upp och ner för oss. Klockan är nu över elva på kvällen och vi är superpigga. Kl 22 tvättade jag köksfönstren (bara på insidan visserligen). Sonen tyckte jag var helfläng och var rädd att någon granne skulle se mig och tro att jag var knäpp. Ja men det skulle väl vara kul om de trodde att jag var pedant, vilket är så långt ifrån min personlighet man kan komma hahahah.

Hur som helst så skulle ju det här inlägget handla om vår resa. Det får bli mest bilder och lite ord. 

Vi bodde på Hotel New Yorker, bara ett stenkast från Empire State Building som ni ser. Mitt i smeten på Manhattan, med allt det härliga folklivet runt omkring. Sirener som tjuter dygnet runt, rykande gatubrunnar, små vagnar som säljer mat och salta pretzels.


M och M in plane.jpg

Våra resor börjar alltid med gin & tonic på planet. Allt för att dämpa den lilla känslan av flygskräck som finns någonstans därinne. En drink före maten hör liksom till när man är på semester.





Planefood.jpg


Vi förbokade vegetarisk mat båda två trots att maken äter kött. Men vi minns från förra gången att specialmaten kommer så långt innan den vanliga maten och man vill ju äta tillsammans. Maten vi fick på den här resan var helt fantastiskt god, tänka sig! På hemvägen fick vi tortellini i en härligt gräddig tomatsås som nog var det godaste vi ätit på ett flygplan någonsin. Så jag kan varmt rekommendera SAS vegmat.


Sleeping Lucia.jpg

Efter drink, mat, vin och en film som jag inte minns namnet på, var det dags att knoppa in. Vi hade skaffat både kuddar och ögonbindlar. Jag kan nästan aldrig sova när jag flyger men måste ha slumrat in eftersom jag inte märkte när maken tog den här bilden.


Rumsutsikt.jpg

Det här var utsikten från vårt hotellrum. Inget vidare. Mot en bakgård på 20:e våningen. Jag kan lova att det sög riktigt i magen att titta ner på marken. Tittar man riktigt noga kan man i bakgrunden se att det byggs nya skyskrapor. De har lyftkranar på taken!


Breakfast 1.jpg  

En av de bästa sakerna med N.Y är att man inte äter frukost på hotellet utan på små frukostrestauranger som har ALLT du vill ha på sin frukostmeny. Maken brukar äta pannkakor någon morgon. Själv håller jag mig till omeletter eftersom jag älskar ägg. Jucie, te, kaffe och rostat bröd ingår också. Underbart!





Breakfast 2.jpg


Så här ser en omelett ut. Man får alltid stekt potatis till också. Ser kanske inte så gott ut men smakar ljuvligt. Den här var fylld med broccoli, lök och paprika. En annan morgon tog jag en mexikansk variant som var lite stark.




Vanilla and granula.jpg

Längtar man efter sin vanliga frukost med vaniljyoghurt och musli så kan man få något som heter vanillayoghurt with granula and fresh strawberrys. Det var smaskens men inte helt likt min hemgjorda musli.



Nä nu är klockan snart midnatt. Måste nog gå och knyta mig. Sonen har fotbollsmatch i morgon, samling 10.15 Jag fortsätter min reserapport i morgon men vill avsluta med en bild tillägnad
Persilja



Lucia in NY.jpg


Vill bara säga att min Persiljeväska var helt otroligt bra på resan. Den rymde hur mycket som helst och är dessutom stark som orkade bära alla mina pryttlar.
Persilja goes New York, tjohooo!!!

Av Maria - 24 maj 2008 20:34

Poliscaravan.jpg


Tar man en promenad på Manhattan strax efter frukost så kan man stöta på en poliscaravan. Vi har ingen aning om vad det var frågan om men det var säkert 20 polisbilar som körde på rad med blinkande lampor på taket i sakta mak. Vi stötte på ett svenskt par på flygplatsen när vi skulle åka hem som också sett detta. Kanske vill de visa upp sig innan de delar upp sig för dagens uppdrag. Mäktigt var det i alla fall.



Snygg door.jpg



En hel del inspiration får man också i New York. Fina dörrar som den här kan dyka upp mellan en restaurang och en affär. Hur snygg som helst. Skulle passa kanon på vårt hus!!



Doorknob.jpg


Kolla in handtaget bara!!! Suck!




Statue of liberty 1.jpg



Här är vi på Liberty Island för att se på Frihetsgudinnan. Svårt att få med både oss och henne. Tog massor av bilder innan det blev så här skapligt hahahah.

Statue of liberty 2.jpg



Ja så där ja, lite bättre. Maken bär henne på huvudet hi hi.




Vi var lite tuffare den här gången och vågade oss på att åka tunnelbana. Förra gången var vi där 2005 och tänkte mest på bombattentat och annat hemskt som skulle kunna hända så vi gick hela tiden dit vi skulle. Att promenera i New York är för övrigt ett utmärkt och roligt sätt att ta sig fram. Det är också väldigt lätt att hitta tack vare gatusystemet med avenyer och gator i rutmönster. För att åka ut till Frihetsgudinnan måste man ta sig ända ner till Battery Park vilket är längst ner så vi tog tunnelbanan. Det gick bra och det var roligt att spana in alla newyorkbor som var på väg till arbete, skola eller hem.  

När vi kliver av tunnelbanan på morgonen för att ta färjan över till Liberty Island så såg vi att det var en filminspelning på gång på piren. Vid vårt förra newyorkbesök sprang vi också in i en filminspelning mitt i stan med superbraiga skådisen Billy Bob Thornton. Därför skyndade vi oss dit när vi kom i land igen. Inspelningen hade satt i gång och statister joggade, cyklade och promenerade längs piren och det var flera omtagningar. Då hörde vi en av vakterna berätta att det var en ny Woody Allen film med en skådis som jag så klart inte minns namnet på nu men känner igen väl.

Filminspelning.jpg


Vakten sa att Mr Allen satt inne i det lilla gula tältet. Vi stod kvar och spanade och voila!!! Helt plötsligt stod han där Mr Woddy Allen himself. Huuuur coolt som helst!


Woody Allen.jpg


Liten gråbeige farbror som gifte sig med sin adoptivdotter och fick barn med henne. Hur weird som helst men det var ändå coolt att se honom på riktigt.



Lucia in rain.jpg



Den här dagen var det riktigt regnigt på eftermiddagen. Vi var frusna och bestämde oss för lite mys på hotellrummet innan middagen. Vi hade ju för bövelen badkar på rummet vilket vi inte är bortskämda med. Skumbad ville vi ha. Letade skumbad hela eftermiddagen. Det enda vi hittade var en gigantisk flaska med Scooby Doo badskum på K-mart. Det fick bli en väldoftande duschcreme istället, granatäpple och mango. Mys är ju också lika med något att äta och dricka. Vi köpte salt och vinäger chips, melon i bitar och en flaska Asti. Flaskan fick vi precis som på film i en brun papperspåse!!!

Regnmys.jpg


Asti.jpg


Vi hade i alla fall en ishink på rummet och ismaskin fanns en våning över i korridoren, det var bara att hämta.


Manhattan from seaside.jpg


Så här ser man förresten Manhattan från Liberty Island och Frihetsgudinnan. Ett gytter av skyskrapor.


Times square 2.jpg


Galna Times Square kräver också ett besök. Tusentals reklamskyltar som bara blinkar, rullar, snurrar och kräver din uppmärksamhet och så allt folk på det. Suger massor energi ur dig men måste ses.


Times square.jpg


Oj vilket långt inlägg det här blev. Jag tar resten imorgon. Lite shopping och sånt. Sitter här och halvglor på melodifestivalen. Hejar på Danmark som i stort sett var den enda låten som var något att hänga i julgrannen. Nu hålls det på att röstas på alla dessa andra urkassa låtar. Helt unbelievebel!
Goodnight you people out there!



Av Maria - 22 maj 2008 20:39

Home again! Här sitter maken och jag jetlaggade och trötta. Läste att typiska symptom för jetlag är trötthet, förvirring, yrsel, huvudvärk, sömnlöshet och irritabilitet. Tror vi lider av samtliga hahaha. Det här blir med andra ord ett kort inlägg. Vi landade ca 9.30 i morse, två och en halv timme försenade. Våra fem dagar i New York har i alla fall varit helt underbara. Kort sammanfattning; god mat, shopping, ömma fötter och bara ta dagen som den kommer. Har tagit lite bilder som jag visar imorgon. Nu ska jag försöka komma i harmoni igen. Tack och lov är jag ledig även imorgon.
Ha en härlig torsdagkväll!


Jetlag.jpg

Av Maria - 13 maj 2008 20:43

Nu är det väl underbart vackert ute! Helgen var fantastisk på alla sätt och vis med 25 grader varmt. Man kunde riktigt se hur den spirande grönskan sköt i både höjden och bredden och....jaa det var helt enkelt underbart!

Måndagmorgon däremot bjöd på isande vindar och typ 8 grader. Det vädret har hållit i sig även idag. Men det är ändå lika vackert ute. Det är så grönt att det gör lite ont i själen.

Jag har rensat lite land i trädgården och maken har gjort klart balkongen. Målningen är äntligen över!!! Maken tog över den i helgen och var såååå duktig, men klagade högt och ljudligt att det här var minsann sista gången han gjorde ett #%&x& staket. Jag ska ta en bild från gatan så får ni se hur bra det blev. Nu är det bara det roligaste kvar, att inreda. Jag hoppas så klart på att hitta roliga pyntsaker i New York som inte väger så tungt. Med andra ord inga krukor eller möbler hahaha. 

Här kommer en pust av försommar från vår trädgård.

Cherryblossom.jpg

Vårt lilla körsbärsträd i blom 




Tulips and cherryblossom.jpg

I syrénhäcken blommar två röda tulpaner i smyg och ett körsbärsträd har trängt sig in i gemenskapen. Det gamla armeringsjärnet står och väntar på att få en uppgift.



Rensat land.jpg

Ser här att jag fuskat med rensningen mellan stenarna. Har gjort plats för sallad, ruccola och annat ätbart. Brukar också få plats med lite potatis i det här landet.



Rensat land 2.jpg

Spirande lökväxter. Minns inte namnet men det är någon typ av bollar i cerislila.


Riddarsporre och vanderot.jpg

Närbild på Vänderot och Riddarsporre



Grapes in greenhouse.jpg


Vinrankan i växthuset växer varje sekund. Druvorna är redan på gång.

Av Maria - 13 maj 2008 20:41

I går när jag körde bil var jag med om ett mystiskt fenomen. Helt plötsligt lyste ett hjärta på handskfacket. Det dansade omkring och VAR verkligen ett hjärta. Fattade inte var det kom ifrån. Jag var tvungen att stanna bilen vid en busshållplats och ta en bild. Kan det vara ett tecken från någon död släkting?? Morfar, var det du???? Eller var det bara lite kärlek från cosmos som hittat in i min bil. Det var i alla fall mysko.


Mystic heart.jpg

Så här såg det ut. Det var gjort av solen och darrade lite fram och tillbaka på handskfacket. Visst var det mysko och lite coolt!

Av Maria - 8 maj 2008 20:46

Blev lite sugen på att göra en panorering i något av rummen. Jag börjar med vardagsrummet. Vad är det för namn egentligen? Ett rum man är i var dag...jo det stämmer så klart men ändå, det låter lite "oldfashion" när man tänker efter. Ungefär som nattduksbord hahaha. Ett bord för nattduken!! Vad är en nattduk? Snuttefilt eller? En kompis till mig trodde det hette nattucksbord hahaha ännu roligare!!! Man skulle också kunna säga tv-rummet om ett vardagsrum. En del säger Storarummet men det går rakt inte med vårt lilllilla rum. Tycker det ser lite kalt ut när jag tittar på bilderna. Det var mycket rörigare innan vi rustade förra sommaren. Nu lite mer stilrent, inte riktigt jag men ändå rätt fräscht. Här kommer en panorering från soffan.


V rum 2.jpg















Soffan rakt framifrån först så att ni vet var jag sitter.



V rum 1.jpg



















Om man tittar åt höger ser man bokhyllor.

V rum 3.jpg



















Vrider man lite till på huvudet ser det ut så här.

V rum 4.jpg



















Ytterligare en vridning så syns en av våra sunkiga fåtöljer som bara kan visas med filt över. 15-åringen sitter vid datorn. I bakgrunden syns makens kontor.

V rum 5.jpg





















Liten vridning till så syns kontoret ännu mer och öppningen in till köket.



V rum 6.jpg





















Här har vi den andra bokhyllan. Där har vi också spel och fotoalbum. Fina ljusstaken från Raja står längst till höger. Den fick jag av syrran i födelsedagspresent förra året.

V rum 7.jpg





















Väggen mittemot soffan med en av våra Hildemar tavlor.

V rum 8.jpg





















Rakt fram dörröppningen till hallen. Till vänster vår TV, ingen platt-tv här inte. 

V rum 9.jpg














Den andra sunkfåtöljen med dubbla filtar hahaha...Sedan två veckor tillbaks har vi också nerdragna persienner i BÅDA fönstren jämt. Det är det VÄRSTA jag vet!! Båda persiennerna har pajat och går inte att dra upp utan att de ser ut som en solfjäder. Persiennmakaren har varit här och tagit mått så vi väntar och väntar på att han ska komma hit och byta, vilken dag som helst nu.


V rum 10.jpg













Så där ja, nu sitter vi i soffan igen och tittar åt vänster.




V rum 11.jpg













Och så vrider vi lite till på nacken för en sista liten stretch. 















Skapa flashcards