Lucias

Alla inlägg den 10 mars 2008

Av Maria - 10 mars 2008 20:05

Jag är nyss hemkommen från yogan. Känner mig så seeeeg. Somnade riktigt djupt på prana nidran (djupavslappning med en slags andningsövningar som det är otroooooligt lätt att somna under after a hard days work). Vi avslutar alltid med meditation, så även idag. Jag måste vara väldigt trött för jag somnade nästan då också. Kom på mig själv med att sitta och gunga lite lätt fram och tillbaka. Var tvungen att öppna ögonen för att hålla balansen. Måste kanske ta en quicknap innan yogan hädanefter så att jag får valuta för pengarna. Skämt åsido. Jag har yogat i sex år nu och det går upp och ner det där med vakenheten. Jag älskar asanas (själva kroppsövningarna)! Det är en gudomlig start på dagen att väcka kroppen och sinnet med yoga. Det är också fantastiskt att använda yogan som ett verktyg för att påverka sin sinnestämning och rätta till obalanser. Funkar verkligen, på riktigt!

Men det allra mest fantastiska och sköna inom yogan är Kirtan som är sångmeditation. Jag älskar allt som har med ljud att göra och att sjunga mantras och sånger på sanskrit tillsammans med andra gör mig såååå lycklig. Det påverkar mitt sinne helt obeskrivligt. Egentligen skulle man kunna sjunga vilka ord som helst för det är själva tonerna och ljudet som påverkar olika centran i hjärnan. Så om ni har möjlighet till Kirtan där ni bor, tveka inte att prova på. Är helt gratis och passar alla oavsett om man utövar yoga eller inte. Man kan också ha barn med sig för ljudet från sångerna påverkar alla i rummet positivt, man behöver inte ens sjunga själv om man inte vill. Våra barn har varit med på Kirtan ett par gånger. Mycket spännande första gången och lite fnissigt. Andra gången var inte lika kul och sedan har det inte blivit så mycket mer. Men dom har fått prova på och vet vad det är. 

Yoga.jpg

Skapa flashcards