Lucias

Alla inlägg under februari 2008

Av Maria - 28 februari 2008 19:05

Torsdag och äntligen dags för sonen att komma till oss. Makens barn kommer på fredagar. Meningen var att jag skulle hämta honom hos hans pappa men på eftermiddagen ringer han och säger att han måste åka och köpa ett minneskort till sin telefon för att kunna ladda ner mer musik. Jag stod precis och lagade mat och kunde inte köra honom. Vi lade på och efter en stund ringer han igen och säger att han ska åka med sin kompis och hans mamma. Han säger också att han glömt plånboken hos oss. Jag är övertygad om att jag lagt ner den i hans väska men han står på sig, blir lite sur och säger att den ligger i översta skrivbordslådan.
- Om den inte ligger där får du alla pengar som är i plånboken säger han hetsigt.
Jag går upp och tittar och ja han har rätt den ligger där.
- Men då får ni komma förbi och hämta den här då, säger jag.
- Jaa det har jag ju redan sagt är du döv eller!!! säger han skitsur.
- HEJ DÅ! sa jag och la på.
Jädra unge!! Ska man tåla sånt där?? Näe minsann. Faan va förbannad jag blev.
Det dröjer en timme innan han dyker upp i hallen och ska hämta plånboken. Jag går fram lite surt och ger honom den. Han tittar lite försiktigt och osäkert under sin luva på mig och ger mig en stor kram och ler sitt sötaste leende. Han vet så väl när han gjort något dumt och blir lite orolig. Han dröjde sig också kvar en stund trots att bilen väntade på honom utanför. Innan han gick ut fick jag en till stor kram. Jag kände att det inte var läge att säga något då. Men ikväll ska han allt få höra. Är det så här han tror att tonårstiden ska få vara. No way! Här gäller det att mota Olle i grind medans tid är. Någon som har några bra tips??

Av Maria - 26 februari 2008 19:07

Så har jag gjort det igen. Upplevt den falska lyckan i att konsumera. Men man ska ju leva i nuet och när jag kom hem igår med mina fynd var jag verkligen lycklig. Jag är lika lycklig idag också : ) Den STORA utförsäljningen på Indiska fortsätter. Halva reapriset på massor av varor. Kan man låta bli???? Näe!


Fotoalbum 1.jpg














Underbara fotoalbum (som vi faktiskt behöver) med den indiska gudinnan Lakshmi på (som by the way är min favoritgudinna). Halva reapriset så det blev 2 stycken för 75 kronor!!!! """Lycka"""






Fiiiiin duk.jpg

























Härligt grön duk som är STOR och passar perfekt på vårt köksbord. Både till påsk, sommar och varför inte nu på en gång!!! Halva reapriset 99 kronor!!! """Lycka """ igen : )) Och nu till det finaste av allt.........







Hylla Indiska 1.jpg










































Ett sånt underbart litet skåp!! Måste ha, måste ha och HAR nu!!Det ska vi ha på vår lilltoa i sovrummet som vi äntligen ska göra klar inom snar framtid. Det var egentligen ingen rea på det men jag fick det för halva priset, 350 kronor, för lång och trogen tjänst som kund (fniss). Vet inte om jag ska vara stolt eller skämmas. Allt ska nämligen säljas ut eftersom det blir ny ägare. Då är det ju bäst att passa på eller vad säger ni?







Av Maria - 24 februari 2008 19:09

Vissa saker i vårt hem gör mig bara så glad. Det kan vara en liten burk eller en kökshandduk som har DET. Det behöver inte alls vara någon märkvärdig pryl. Ofta har det med färgkombinationen att göra. Det bara är så där som jag gillar det. I helgen har vi städat och städat och städat. Jag upptäckte flera saker som gör mig lycklig, så nu vill jag dela med mig och hoppas sprida lite glädje. Fram med kameran bara.



Burkar och bricka 2.jpg


















 

Burkar och en loppisbricka som gör mig glad


Halsband 2.jpg

















Halsband och en gästhandduk i badrummet (ja jag vet att det kan vara svårt för gästerna att använda handduken när den hänger där)



Kokbocker.jpg














Kokböcker och trädgårdsböcker som stortrivs på den nydammade köksvagnen.



Kuddar.jpg



















Karamelliga kuddar i soffan


Ljuslyktor.jpg
















Ljuslyktor i mina favvofärger!


Rosa krona.jpg






















Ljuskrona från Indiska som nog borde få en annan bakgrund för att komma till sin rätt. Får fundera ut ett nytt ställe.


Salt å peppar.jpg
















Salt och peppar i glittrande kostym också från Indiska!! Visst blir man glad!!


Tapetblomma.jpg


















Söt blomma på tapeten i trappen får också mitt hjärta att slå ett extra slag


Teglas.jpg


















Glada teglas på vår kökshylla



Tulpaner.jpg


















Tulpaner som jag fick av kära M i fredags kommer att göra mig glad flera dagar till.


Vinglas.jpg

















Vinglas i regnbågens alla färger. Både fina och goda att dricka ur

Av Maria - 23 februari 2008 19:14

Blev så inspirerad av ett inlägg hos Persilja  som handlade om udda porslin. Varför måste alla tallrikar, glas och muggar vara likadana. Alltså måste man ha en servis? Jag håller helt och hållet med henne. Udda porslin är ju hur charmigt och fint som helst. Överhuvudtaget är jag lite allergisk mot likadana saker, om man kan säga så : ). Det värsta jag vet är två lika. Varför måste man ha två likadana blomkrukor och två likadana lampor i varje fönster???? Jag fattar ingenting, vill helst att ingenting ska vara det andra likt. Vem har bestämt det där med två lika?? Alltså jag bara undrar. Så här ser det i allafall ut på vår hylla med temuggar.

Muggar.jpg















De flesta kommer nog från Indiska, men vi köper aldrig mer än en av varje. Alla som fikar hos oss får välja sin egen mugg. Lite spännande faktiskt. Vilken mugg är du idag

Av Maria - 22 februari 2008 19:16

Idag åkte jag hem på lunchen. Har inte gjort det på hela veckan och har riktigt längtat efter en lugn lunchtimme. Vi hade 6 plusgrader kl 7 imorse men det har blåst nåt fantastiskt hela dagen så riktigt varmt har det väl inte varit. Jag var även idag tvungen att gå in i mitt lilla Greenhouse och sniffa lite. Här ska inom kort slingra sig druvor, tomatplantorna ska växa sig höga och basilikan ska buska sig i krukorna och dofta underbart varje gång jag råkar buffa till dem där i trängseln. Åååh vad jag längtar!! Druvorna är jag inte riktigt nöjd med. De är fina, små, mörkblå och har söt, god smak men varje liten druva innehåller minst fem kärnor så de är inte roliga att äta. Kanske borde jag gräva upp den och sätta en ny sort. Men jag är så blödig både vad gäller människor, djur OCH växter. Tycker lite synd om den. Som att ta död på en kär gammal vän.



Termometer.jpg

















Termometern visar medelhavsvärme inne i växthuset!


Greenhouse 1.jpg


















Här ska inom snar framtid blomma och prunka!!!!


Greenhouse 2.jpg























Även ett växthus måste pyntas lite


Greenhouse 3.jpg






















Skönt att få lite sol på sig mmm

Av Maria - 20 februari 2008 19:19

- När jag kommer hem måste jag steka pannkakor till friluftsdagen i morgon, säger 13-åringen när han ringer och vill bli hämtad från kompisen.
Härliga tider, barnen fixar sin egen matsäck!! Sonen har alltid varit intresserad av matlagning, jag antar att jag får ta åt mig lite eftersom jag gärna bakar och lagar mat själv och barnen har fått vara med så mycket de vill ända sedan blöjtiden : ) Det känns riktigt bra att inspirera dem till matlagande individer. Mat är inte bara gott utan roligt, kreativt och härligt att hålla på med. Extra viktigt att pojkarna lär sig laga mat. Det värsta som finns är unga killar som inte ens kan koka ett ägg och förväntar sig att flickvännen ska fixa allt i köket. Nej fyyy sådana pojkar vill jag inte bidra till att befolka jorden med. Känner mig extra speciellt stolt när de vill laga mat eller baka på eget initiativ och inte bara när jag frågar.


Pannkakspojken.jpg 





















13-åringen steker pannkakor för glatta livet 

Av Maria - 17 februari 2008 19:21

Här kommer lite bilder från middagen hos mina föräldrar i lördagskväll. På menyn: fisksoppa, vitlöksbröd, brieost, vitt vin och till efterrätt glass, grädde, hallon och hackad mörk choklad. Ljuvligt gott alltihop!!!


Middag mop 2.jpg











 


10-åringen gillar vitlöksbröd. Boyzen drack julmust till soppan : )



Middag mop.jpg


















13-åringen mätt och belåten. Kusin F kramar om mormor.

Urran å Fanny.jpg















Systeryster med dottern F



David i soffan.jpg













Broder Tuck blev lite trött efter maten. Hade ny slips.


Urran pa soffan.jpg













Kökssoffan hos mamma och pappa är väldigt populär. Den är aldrig ledig och det går aldrig att sitta fler än en. Ryggläge gäller.



Efterratt.jpg













Smaskens!!



Soffmys mop.jpg









Lite mys i soffan



Brasa.jpg

















Brasan sprakade skönt eftersom lördagen var kall och vi var frusna.


Av Maria - 16 februari 2008 19:27

Så där ja! Nu har jag äntligen fått ändan ur och pimpat upp mitt sopskåp till Persiljas tävling. Mitt sopskåp var inte helt neutralt förstås innan jag fixade till det. Den cerisa färgen har vi haft i några år nu. Det var vitt innan med en massa äckliga fläckar som inte gick att skrubba bort och varför ska det alltid vara vitt i sopskåp? Hur som helst, här kommer en förebild och några efterbilder.

Förebild pimpning.jpg

















De blå hinkarna är till glas, plåt och plast. Rosa hink till brännbart. Till höger ligger kompostpåsarna. Kompostbehållaren sitter på en av skåpdörrarna.


Pimpning 6.jpg

















Hittade en slatt orangefärg i källaren och kom loss med penseln. Inhandlade två gröna korgar på Rusta för 5 kronor styck (huuuur kan det vara så billigt!!!)


Pimpning 5.jpg

















Bild med alla hinkarna på plats


Pimpning 3.jpg
























Närbild på konstverket



Pimpning 1.jpg


















More flowers.... och lite svart smuts som inte går bort : ))

Skapa flashcards