Lucias

Direktlänk till inlägg 15 januari 2008

"Hemmahos" del 3

Av Maria - 15 januari 2008 18:41

Fort fort hem från jobbet, äta mat och blogga. Det här är min nya passion just nu. Undrar om det är bra eller dåligt? Hade värsta huvudvärken igår kväll när jag la mig. Men det är ju så roligt när man får lite respons. Jag har ju lovat att visa mer av vårt hus så då fortsätter jag med det. Persilja undrade om blommorna på den cerisa väggen i trappan upp. Nej de är inga handmålade blommor utan Wallies från inreda.com. Alltså lösa tapetblommor som man bara doppar i ljummet vatten och slänger upp på väggen. Går också att ta bort om man tröttnar sägs det. Bara att fukta med en svamp så ska de lossna, hmm, jag undrar jag.



När man kommer upp för trappan ser det inte alltid ut så här. Ofta ser det värre ut. Det där räcket har på något vis blivit min garderob. Det hänger nämligen en spegel på väggen intill där det är bra att prova kläder. Så just nu är det rätt välstädat. 





Vårt yttepyttiga och enda badrum. Färgglatt som få. Alla våra dörrar på andra våningen har vi målat röda.



Ett bildförsök till att få med färghysterin jag drabbades av för några år sedan. Mörkt ceriserosa luckor till limegröna väggar, knallröd dörr, blå lister och blått klinkersgolv. Djurknopparna satte jag dit minst lika mycket för min egen skull som för barnens när dom var små.



Fiiiina askar från Indiska med lite av varje i.






Duschdraperi från fornstora dar, men håller än. Funderar på att sy ett nytt. Finns det duschdraperi tyg att köpa eller måste det bli bomull??




Eftersom alla besöker toaletten hängde vi upp vårt bröllopsfoto där. Ramen är ett loppisfynd. Jag hade mörkare hår och hellugg. Maken hade nog längre hår än mig och lång hästsvans. Det var drygt åtta år sedan.



Utanför toaletten i hallen ser det ut så här : ). Bokhyllan är från yngste sonens rum efter rusten i somras. Den ska uuuuuut! Men har blivit stående just där. På väggen hänger foton på barnen.



Nu är vi på väg upp till en helt annan värld. Vårt sovrum på tredje våningen som vi byggde på för tror jag fem år sedan. Vi fick en spiraltrappa helt gratis av svärfar som låg och skrotade på hans firmas gård. Vilken tur vi hade! Trappor är annars svindyra!



Vi satte dit trä själv på trappstegen. Innan gjorde det väldigt ont att gå i den utan skor. Den gröna korgen är för smutstvätt. Oj den är tom!  : O



Här är makens och mitt lilla krypin. Jag har aldrig egentligen varit riktigt nöjd med den rosa tapeten utan varit på väg att måla den både chiliröd och vit. Samtidigt är det skönt att sovrummet är ljust och lite lugnare i stilen. Den mönstrade väggen gillar vi jättemycket däremot. Man kan antingen se den som orientalisk eller gammeldags.



Vårt hus saknar i stort sett garderober. Det är också svårt att få till något bra med snedtak. Det här gamla skåpet fungerar som garderob för både makens och mina kläder. Till höger i bild står en ställning på hjul där vi har alla kläder på galge.



Det ser så klart lite taikons ut med klädställningen men tills vidare får den duga. Vi har också en balkong på gång längs med hela väggen till vänster. Den har varit på gång i fem år!!!! I somras blev golvet klart. Kanske blir det räcke i år : ) Tänk att få dricka te i kvällssolen eller varför inte en drink.



Här är ytterligare ett sovrumsprojekt. En lilltoa. Kanske blir den också klar i år eller nästa....

Sisådärja. Barnens rum på andra våningen tar jag en annan dag. Det är sånt kaos där oftast så det är inte så kul att fota.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 25 november 2010 19:32

Gudars skymning så underbart det var i Göteborg härom veckan! Jag var där med jobbet på en mässa i fyra dagar. Självklart passade vi på att shoppa också OCH att besöka Prickig katt. En uuuuuuuunderbar affär med en fantastisk människa i form av kvinna...

Av Maria - 9 november 2010 18:19

...av lycka!!!! Har idag blivit ägare till förmodligen världens finaste, coolaste, härligaste väska! En "äkta" Persilja är det!!!! Det ni! Min fjärde i ordningen faktiskt och jag tycker att den slår alla rekord. Kommer definitivt bli favoriten. Den k...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:20


Glömde berätta att jag även hade den finaste av klänningar på idag. Ett bra bak kräver sin klänning.      ...

Av Maria - 28 oktober 2010 20:04


Ikväll har jag bakat de finaste grahamsbullar ett öga har skådat. Om de dessutom är goda är det ett extra plus.        Grahamsbullar ( 10 st i receptet men jag gjorde 20 på en sats. De blev lagom stora) Det här behöver du: 50 g jäst 25 ...

Av Maria - 24 oktober 2010 16:26

Det minsta rummet i vårt hus är det jag är mest nöjd med faktiskt. Jag skulle nog inte passa att ha ett hus med massor av stora rum. Det blir på något vis så kalt och omysigt. Det minsta rummet är vårt sovrum och består i stort sett bara av en stor s...

Ovido - Quiz & Flashcards