Lucias

Alla inlägg under januari 2008

Av Maria - 20 januari 2008 18:33


Då var det dags igen för en vandring i Lucias hus. I huset finns tre barn. Lucias 13-årige son, bonusdottern 14 år och 10-årige bonussonen. De bor varannan vecka hos oss och varannan vecka hos sina andra föräldrar. Det innebär att maken och jag är ensamma varannan vecka. Tomt och längtigt men vi passar på att jobba lite längre då och hitta på nåt vuxenmys och vips så har veckan gått och huset fylls åter av liv och tusen prylar överallt. 


Dotterns rum med silverväggar och blått tak. Taket är kvar sedan maken och jag hade rummet som vårt sovrum.


Säng med stora kuddar att luta sig emot när hon tittar på tv:n som sitter i taket framför.


Där har vi tv:n. Hon är den enda av barnen som har tv och dvd på rummet eftersom hon äääääääskar att titta på film och har typ sett allt.


Fina dörrknoppar från Indiska på rödmålade garderobsdörrar.



13-åringens rum. Tjaa vad ska man säga, samma toner som i många andra rum : )


Mitt emot sängen står skrivbordet.






Välbekant spegel från Ikea att kolla frissen i. Spegelbilden avslöjar vilket som är vårt favvohockeylag!! 



Alla dumma mardrömmar bort med er....

10-åringen fick nyrustat i somras då hans tak höll på att rasa in. Nytt golv, nya väggar och gammalt brädtak som togs fram och målades vitt. Det blev en storrensning från hans då knökfulla rum av leksaker. Nu är det nästan tomt.

En gammal sekretär som borde målas står under loftsängen. Används mest som avstjälpningsplats.

Här ska inte heller några onda drömmar få någon plats.

  

Av Maria - 19 januari 2008 18:37

Magsjuka, kisspaus och skräp19 januari-08 19:28
Imorse runt sextiden kommer 14-åriga dottern upp i vårt sovrum och säger att hon mår illa. Uups! Maken följer med henne ner och det tar inte många minuter förrän portarnar öppnar sig och allt det onda  som ska ut kommer ut. Sedan ligger vi som i dvala och hör på varje gång hon måste på toa.
Vi som ska åka till Järvsö på kalas hur blir det nu? Får vi komma ändå? Joo inga problem säger svärfar och hans fru. Dottern lämnas hos mor sin och vi drar till Hälsingland, maken, jag, sönerna och svägerskan. Efter ca 40 minuter måste maken köpa kaffe. Efter ca 50 minuter måste alla herrar kissa. Paparazzin var genast framme.



13-åring, 40-åring och 10-åring utanför Kilafors. Borde bli dryga böter för föragelseväckande beteende, typ 1500 spänn??!!!


Kalaset var sedan härligt med god mat och en bullrig, mysig familj. Vi var hemma igen runt halv sex. Maken och 10-åringen drog direkt på ishockey medan jag och 13-åringen bestämde oss för att vara hemma. 

Jag spanade runt lite i köket och kan inte förtränga det längre. Det är verkligen dags att åka till återvinningen. Det ramlar ut något på golvet varje gång man ska slänga sopor, högst irriterande. Men det får vänta till imorgon. Det är omöjligt att sortera sånt här i mörkret. Jaa det är så jag tänkt varje kväll den senaste veckan.

Av Maria - 15 januari 2008 18:41

Fort fort hem från jobbet, äta mat och blogga. Det här är min nya passion just nu. Undrar om det är bra eller dåligt? Hade värsta huvudvärken igår kväll när jag la mig. Men det är ju så roligt när man får lite respons. Jag har ju lovat att visa mer av vårt hus så då fortsätter jag med det. Persilja undrade om blommorna på den cerisa väggen i trappan upp. Nej de är inga handmålade blommor utan Wallies från inreda.com. Alltså lösa tapetblommor som man bara doppar i ljummet vatten och slänger upp på väggen. Går också att ta bort om man tröttnar sägs det. Bara att fukta med en svamp så ska de lossna, hmm, jag undrar jag.



När man kommer upp för trappan ser det inte alltid ut så här. Ofta ser det värre ut. Det där räcket har på något vis blivit min garderob. Det hänger nämligen en spegel på väggen intill där det är bra att prova kläder. Så just nu är det rätt välstädat. 





Vårt yttepyttiga och enda badrum. Färgglatt som få. Alla våra dörrar på andra våningen har vi målat röda.



Ett bildförsök till att få med färghysterin jag drabbades av för några år sedan. Mörkt ceriserosa luckor till limegröna väggar, knallröd dörr, blå lister och blått klinkersgolv. Djurknopparna satte jag dit minst lika mycket för min egen skull som för barnens när dom var små.



Fiiiina askar från Indiska med lite av varje i.






Duschdraperi från fornstora dar, men håller än. Funderar på att sy ett nytt. Finns det duschdraperi tyg att köpa eller måste det bli bomull??




Eftersom alla besöker toaletten hängde vi upp vårt bröllopsfoto där. Ramen är ett loppisfynd. Jag hade mörkare hår och hellugg. Maken hade nog längre hår än mig och lång hästsvans. Det var drygt åtta år sedan.



Utanför toaletten i hallen ser det ut så här : ). Bokhyllan är från yngste sonens rum efter rusten i somras. Den ska uuuuuut! Men har blivit stående just där. På väggen hänger foton på barnen.



Nu är vi på väg upp till en helt annan värld. Vårt sovrum på tredje våningen som vi byggde på för tror jag fem år sedan. Vi fick en spiraltrappa helt gratis av svärfar som låg och skrotade på hans firmas gård. Vilken tur vi hade! Trappor är annars svindyra!



Vi satte dit trä själv på trappstegen. Innan gjorde det väldigt ont att gå i den utan skor. Den gröna korgen är för smutstvätt. Oj den är tom!  : O



Här är makens och mitt lilla krypin. Jag har aldrig egentligen varit riktigt nöjd med den rosa tapeten utan varit på väg att måla den både chiliröd och vit. Samtidigt är det skönt att sovrummet är ljust och lite lugnare i stilen. Den mönstrade väggen gillar vi jättemycket däremot. Man kan antingen se den som orientalisk eller gammeldags.



Vårt hus saknar i stort sett garderober. Det är också svårt att få till något bra med snedtak. Det här gamla skåpet fungerar som garderob för både makens och mina kläder. Till höger i bild står en ställning på hjul där vi har alla kläder på galge.



Det ser så klart lite taikons ut med klädställningen men tills vidare får den duga. Vi har också en balkong på gång längs med hela väggen till vänster. Den har varit på gång i fem år!!!! I somras blev golvet klart. Kanske blir det räcke i år : ) Tänk att få dricka te i kvällssolen eller varför inte en drink.



Här är ytterligare ett sovrumsprojekt. En lilltoa. Kanske blir den också klar i år eller nästa....

Sisådärja. Barnens rum på andra våningen tar jag en annan dag. Det är sånt kaos där oftast så det är inte så kul att fota.



Av Maria - 13 januari 2008 18:47

Shit va trist alldeles nyss när jag skrivit och lagt upp flera bilder så blev det nåt vajsing så programmet stängdes ner och allt jag gjort försvann. Så nu måste jag börja om från början. Hå hå ja ja. Jo i dag så kom äntligen det jag väntat på, solen! Hela huset badade i ljus och det var så roligt att fota när det inte bara blir "levandeljusmysstämning". Jag är lite trött på det just nu och vill ha vårljus och krispig stämning. Vårt hus är byggt på 30-talet och är inte stort, 130 kvadrat på tre våningar. Då är inte källaren inräknad. Vi byggde på en våning för fem år sedan när vi behövde ett till sovrum. Så allra högst upp huserar maken och jag nu för tiden. Jag börjar med en visning av köket.



Här är köket sett från stora hallen.



Våra oranga luckor är urgamla som vi tagit bort listerna på och lämnat i för lackering för några år sedan. Vi har inte tröttna  på färgen än : )




En närmar titt på den alltid överfulla köksbänken. Man får knappt plats att laga mat.



Vi är väldigt förtjusta i rött, rosa och orange. Det kanske märks.



Vi rev en vägg i köket och fick fram murstocken. Den kaklade vi in på det här viset. Det var så svårt att välja färg så vi tog alla dom hade : )


 Jag har alltid haft svårt med gardiner så numera är det här mina köksgardiner över bänken. Julpynt från USA som jag köpte när syrran bodde där.



Även de här små sötnosarna från Indiska får agera köksgardin.



Här samsas lite smått och gott i porslin och glasväg. Och nej det blir inte dammigt för vi använder det mesta regelbundet. Jag är ett stort fan av öppna hyllor.



Det här lilla skåpet sitter på väggen i stora hallen mellan köket och lilla hallen. Skåpet är fullt av snapsglas. Ja vi dricker ju snaps så himla ofta ; ) så det behövs ett eget skåp.



Det här är det vi kallar för stora hallen. Till vänster ligger vardagsrummet och till höger syns trappan till övervåningen.

Jag tror det får räcka nu. Vill ju inte tråka ut mina läsare. Vilken dag som helst kan det komma fler bilder från andra delar av huset. Håll utkik!

Av Maria - 13 januari 2008 18:44

Himmelens vad glad jag blir åt alla snälla kommentarer!! Då fortsätter jag väl och visar resten av bottenvåningen. Det är synd att jag inte har någon vidare kamera men skomakarens barn... som dom säger (maken är fotograf).




Här är vårt puttefjuttiga vardagsrum som vi stylade om i somras. Tapetserade vitt och tog fram gammalt ohyvlat brädtak som målades vitt (inte riktigt helt täckande). Golvet borde slipas det är hur slitet som helst. Under makens arbetsbord fick man stickor i fötterna så vi var tvungna att lägga en sån där genomskinlig plastgrej på golvet. 



Här är rummet i annan vinkel. Soffan är ny men fåtöljerna köpte vi på auktion för hundra år sedan, de var jättefräscha och fina då i en härlig grön färg. Nu ett sekel och tre hoppande barn senare går de inte att visas utan filtar som skydd. Är nog ingen idé att klä om heller för de är nog helt sönderhoppade men väldigt sköna fortfarande. Vi har inte hittat några nya vi gillar heller.På bordet ser ni förresten min älskade dator : )) Jag sitter oftast i den fåtöljen när jag bloggar.



Jag ääääälskar Indiska och är stolt ägare till denna fantastiskt vackra och coola lampa vid namn "Bohemian queen". Den fick jag av mina föräldrar i födelsedagspresent för två år sedan. Indiska fick in den i mars tror jag och jag fyller i juni. Mamma skyndade sig att köpa den och ringde från butiken och sa att: nä nu måste vi komma med presenten på en gång för kartongen är så stor och vi har ingen plats för den hemma. Så jag hade lite tur där : )




Den här underbara ljusstaken är både stor och tung och kommer från en butik i Stockholm som heter Raja. Jag fick den av min syrra och hennes familj i 40-årspresent. Jag har aldrig själv varit på Raja men ser ofta i inredningstidningar att de verkar ha de mest fantastiska "måsteha" prylar där. Jag har varit på jakt efter ett STORT klotljus till den men har bara hittat modell mindre. Tänk er ett stort cerist eller lila klot i den! Just nu är det ett litet grönt i men det syns inte : )



Nu kommer vi till de mindre smickrande delarna av nedervåningen, Herr fotografs arbetsrum. Oftast ett kaos, men kreativt dock.



Även detta monsieur le photographs rum. Här lämnas inget åt slumpen! Det röda skåpet från Ikea köpte vi för några år sedan och tyckte att guud va fint det var, det här ska vi inte ha någonting ovanpå, det ska synas. Jo tjena!



Usch vilka suddiga bilder det här blev, tur att det inte är så mycket att se. Det här är kidzens dator där de häckar allt som oftast. 13-åringen med WoW, 14-åringen med Sims och 11-åringen med NHL (men han är mer för X-box).



Jag är vansinnigt förtjust i mobiler, jaa saker som hänger från taket överhuvudtaget. Fina elefanter hänger i hallen vid ytterdörren.



I ena köksfönstret hänger den här lilla juvelen som glimmar fint i solsken. Inhandlad på trädgårdsmässan i Älvsjö förrförra året. 



I taket precis där trappan till övervåningen börjar hänger det här smycket från Indiska. Fått av min moster i födelsedagspresent.

Det var hela nedre våningen. Vi är som sagt på väg uppför trappan men jag orkar inte gå upp dit ikväll så det tar vi imorgon.
Ha en trevlig kväll!

Av Maria - 5 januari 2008 18:50

5 januari-08 20:55
Idag har vi haft 13-årskalas för sonen. Trevligt och gott. Kokostopparna blev uppskattade och tog slut. Sonen fick många presenter och verkar nöjd, men trött. Han hade träning idag och imorgon är det en tuff match mot serieledande laget så det borde bli en tidig kväll för honom. Just nu sitter "herrarna" i familjen vid tv:n och tittar på Brynäs mot Mora. Det går bra för Brynäspojkarna, heja! Jag och 14-åriga dottern sitter vid våra datorer och dricker te. Hör och häpna förresten. Vi har grillat ikväll!! Utomhus. Vi har gasolgrill som står under carporten året runt. Det är ganska schysst om man är ute en vinterdag och känner för att grilla en korv. Hur som helst ikväll blev det fläskkotletter för köttätarna och quornfilé för mig. Mums! Men vi åt inomhus, om det är någon som undrar "fniss". Här kommer ett par bilder från kalajset.


Kom på att jag skulle fota kalasbuffén när gästerna redan tagit av godsakerna men det är ju lite kvar på faten i alla fall : )



Här är den fina kalastårtan! Ljusen är häftiga.


Alla ljusen på en gång. Pfffffuuuuu!!!!!

Av Maria - 4 januari 2008 18:58


...vad är det för dag idag, jo det är sonens födelsedag tralalalalala....: ))
Tiiiiiidigt var maken och jag uppe och sjöng med fikabricka och paket för den nyblivna 13-åringen. Guuud så trött han var! Men maken skulle jobba så vi gjorde det innan halv 8. I förskott har han fått nya dyyyyyra skridskor så imorse blev det ullsockor att ha i skridskorna och två tröjor.

Så här såg fikabrickan ut. En liten kopp te, en flagga och två små rostade brödbitar utskurna i pepparkaksform med hallonmarmelad. Brickan är förresten ett loppisfynd från i somras. Bara 5 spänn och i like it so much!



Först ville han inte alls vara med på bild.



Sedan gick det bättre att ställa upp på det årliga kortet. Det ser banne mig ut som om det brinner på brickan men det är faktiskt bara två värmeljuslyktor.



Eftersom vi fick en sådan tidig start på morgonen så hade vi bakat en stor hög med kanelbullar redan kvart över 10. Vi fixade oss lite och åkte in till stan och åt födelsedagslunch på en kinarestaurang. Sonen tog som alltid kyckling med jordnötssås, maken tre små rätter och jag vegetariska spett med currysås och grönsaker. Mums! Sedan har vi bara tagit det lugnt och varit hemma. Sonen gjorde chokladbollar och nu är han på hockeyrinken med en kompis. Bonussonen 10 år och bonusdottern 14 år dök upp på eftermiddagen så nu är hela familjen samlad igen. Det stora kalaset blir imorgon eftermiddag. Ooops höll nästan på att glömma, jag har bakat en ny favorit Kokostoppar för första gången i mitt liv. Det var ju hur enkelt som helst och så himla fiiiiiina blev dom. Det är rivet limeskal i det här receptet och det känns så fräscht. Jag var så rädd att de skulle bli misslyckade så jag var tvungen att fota topparna i tre faser : )) 

Cocotops part 1 



Cocotops part 2



Cocotops part 3 with chocolate on the bottom!!

Av Maria - 4 januari 2008 18:54

Idag blev jag så himla lycklig för att solen äntligen visade sig. Det är så sällan nu för tiden och det känns som om allt spricker upp och livet vänder åter. Trots allt gillar jag ju vintern med mörker och tändaljusmys men våren känns lockande. Jag gick en vända i trädgården och tog några bilder med mobilen. Inte så bra men lyckades få med den bleka vintersolens sken och att vi faktiskt har snö nu, om än lite.

Så här ser vårt hus ut. Längst till vänster ser man ett snickarbord som blivit stående. Fy skäms!




Det här är en mobil vi har hängande från trapptaket vid entrén. Solen lyste precis på pärlorna. Det blev ett fint sken.






Trädgårdsmöblerna står glömda kvar och växthuset bara väntar på att få tas i bruk igen. Vi är så himla slarviga på att ta in grejer på hösten. Fy skäms igen!

Skapa flashcards