Lucias

Alla inlägg under november 2007

Av Maria - 21 november 2007 11:33

Ikväll blev det ingen middag hemma hos oss. En macka på tåget från Stockholm för mig och gröt hemma för maken. Men annars älskar jag att laga mat, speciellt vegetariska rätter eftersom jag inte äter kött. Fisk däremot slinker ner lite då och då. Tänkte tipsa om en vegetarisk maträtt som ser fruktansvärt trist ut, jaa rent av äcklig. Men den är uuuuunderbart god! Den heter Läckra linser men vi kallar den pölsa för att den ser ut som pölsa och det är gott med rödbetor till. Jag svängde ihop en omgång häromkvällen och passade på att ta en bild. Jag rekommenderar verkligen alla att laga den här, ni kommer inte att ångra er. Receptet kommer från Jenny Hellströms härliga vegetariska kokbok "Vegobiffar och kolasås". Äh va sjutton jag lägger in en bild på den också.
Trevlig spis!


Läckra linser (4 portioner)2 dl torkade gröna linser
2 msk olja till stekning
1/2 gul lök
1 tsk curry
4 potatisar
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl vatten
3 dl kokosmjölk
en näve färsk persilja

Gör så här:
1.
Skölj linserna och koka i rikligt med vatten i 15 min.
2. Skala, skölj och skär potatisen i bitar. Skala och hacka löken.
3. Häll linserna i ett durkslag, skölj dem i kallt vatten och låt rinna av.
4. Skölj och torka ur kastrullen. Häll i oljan, hackad lök och curry. Stek i ca 1 minut. Tillsätt linser, potatis, vatten,buljong och kokosmjölk. Koka i ca 10 min tills potatisen är spänstig. Salta och peppra om det behövs. Rör ner hackad persilja precis innan servering. 


Av Maria - 19 november 2007 11:29

19 november-07 22:25
Kan ni tänka er, jag har träffat Katerina Janouch i kväll!! Min stora "bloggidol". Hon berättade om sitt författarskap och om sin senaste bok "Sommarbarn" och om sin stora härliga familj med fem ungar och en halvgalen man : ) i självaste Andersberg här i Gävle. Katerina är en helt fantastisk människa, författare och inspiratör som verkligen bjuder på sig själv. Jag hade min mobilkamera beredd och en snäll tjej erbjöd sig att fota mig tillsammans med Katerina. Hade så klart tänkt stajla och lägga ut bilden här i kväll men of course så funkar det inte att installera kameraprogrammet i min jobbdator. Grrrr! Men misströsta icke en idolbild på mig och Katerina kommer (förhoppningsvis) inom kort. Fick också ett signerat exemplar av "Sommarbarn" med mig hem som jag är tvungen att glömma bort eftersom det ska bli en julklapp till mig från maken. Tur man har dåligt minne.
Goodnight! 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards